Als er iets sterk veranderd is sinds de negentiende eeuw dan is het wel onze houding t.o.v. seks en de omgang ermee in woord en geschrift. Geslachtsgemeenschap ook wel kort gemeenschap, noemden mensen seks voor die tijd, als ze er überhaupt over spraken, want ook dat was al ongebruikelijk. Een fatsoenlijke vrouw bleef maagd tot het huwelijk, jonge mannen bezochten een bordeel om te leren waarover het allemaal ging. Op feestjes, zo schrijft Geert Mak, werden spelletjes gedaan zoals het kaarsje springen. Meisjes moesten over een brandende kaars springen en daartoe de lange rokken iets optillen zodat de enkels zichtbaar werden. Opwindend vonden de mannen dat toen.
Nu worden we overspoeld met harde of zachte pornografie, zacht zijn toespelingen, hard is de daad in beeld. Het woord komt uit het Oudgrieks, ‘porno’ is een prostitué en ‘grafein` is schrijven of afbeelden. Hetgeen ons meteen confronteert met het oudste beroep ter wereld. In onze huidige mores is hoer zo ongeveer het laagste op de schaal van respect voor het beroep. Bovenaan staat het werk met het hoofd, daarna komt het werk met de handen en pas daarna het werk met het onderlichaam. Ik kan mij toch wel voorstellen dat een zwak begaafde of luie vrouw liever achter de ramen zit dan andermans wc schoon maakt. Het mannelijke equivalent de gigolo, de jonge man die tegen vergoeding rijke oude dames verwent is een beetje buiten beeld geraakt, die jonge man verwent nu oudere heren.
De processie, waarbij veel toeristen, die nu iedere avond op de Amsterdamse wallen langs de ramen trekt, zijn trouwens kijkers, geen kopers. Ik zou de gemeente willen voorstellen wat eenvoudige hekken te plaatsen en entree te heffen voor de nu gratis show.
Ook het naaktstrand is er nog niet zolang, het wordt bevolkt door mensen die het prettig vinden zonder zwemkleding aan het strand te zitten. Er zijn meer mannen dan vrouwen. De mannen kijken naar elkaar of naar de vrouwen. De vrouwen hebben geen belangstelling voor naakte mannen, dat er naar ze gekeken wordt stoort ze blijkbaar niet.
In de ons omringende natuur is seks nog steeds bedoeld voor de verwekking van nageslacht. Een koe wordt één keer per jaar tochtig, dan komt de sterkste stier van de kudde en bevrucht haar. Het lijkt er niet op dat hij of zij er erg van geniet. Nu komt zelfs de stier nog maar zelden, hij is vervangen door een man met een reageerbuis.
Bij de mens is, daar waar de verhindering van de conceptie met de pil is doorgedrongen, de koppeling tussen seks en voortplanting verbroken, vrouwen met 16 kinderen komen daar niet meer voor. De seks is geworden tot een aangename tijdspassering zoals eten en drinken en muziek maken. Meestal in paarvorm, maar ook het trio en kwartet worden gebruikt, niet alleen om te strijken. Taalkundig is het sekssextet erg interessant.
Mevrouw Tegendraedt en ik behoren op dit gebied tot de behoudende groep, wij vinden dat seks een plaats moet vinden in een huwelijk en dat het niemand wat aangaat hoe en hoe vaak we het doen. Niet de hele familie Tegendraedt denkt er zo over. Ik was op bezoek bij mijn neef en raakte in gesprek met mijn achternichtje, 23 jaar jong en studente. Zij was kort tevoren een relatie begonnen met een nieuwe vriend. Zij wilde toen zij op bezoek moest in de stad waar haar vorige vriend woonde bij de vroegere vriend blijven slapen. Haar nieuwe vriend maakte daar bezwaar tegen. Zij begreep dat niet, zij had het met haar vorige vriend wel honderd keer gedaan, wat maakte één keer nou uit.
Ik vroeg haar wat bepalend was geweest voor de keuze van haar nieuwe vriend.
Ze schoot in de lach en zei: hij begrijpt dat seks ook voor vrouwen fijn moet zijn.
Johannes Tegendraedt