Waer werd oprechter trouw
Dan tusschen man en vrouw
Ter weereld oit gevonden?
Deze regels van Joost van den Vondel overleven nu al vier honderd jaar de slijtage door de tand des tijds.
En nog steeds is liefde en trouw onderwerp van een groot deel van lyriek, poëzie en proza. Eerlijkheidshalve moet daarbij gezegd worden dat vaak de ontrouw het onderwerp is.
Ook de Tegendraedten, die de trouw altijd hoog in hun vaandel schreven, hebben in het verleden een flink aantal bastaards verwekt en hun vrouwen hebben zich ook niet onbetuigd gelaten in het baren van kinderen van de jonge huisleraar of de koetsier. Zelfs nu, in een tijd waarin het voorkomen van zwangerschap zo eenvoudig is geworden, worden nog veel buitenechtelijke kinderen geboren.
Ook met het huwelijk is iets mis. Het huwelijk is ontstaan als zakelijke overeenkomst, het werd geregeld door de ouders. Het doel was bezit en positie in stand te houden. Maar nu komen één derde van de echtelieden, die elkaar eeuwige trouw hebben beloofd, daar later op terug.
Traditioneel hebben mannen de reputatie de trouw te ontlopen. Er bestaan geen statistieken over, maar wat te denken van: All of me, why not take all of me. Dit lied kan natuurlijk alleen door een vrouw gezongen worden. En wat te denken van het operette lied:
Warum soll eine Frau kein Verhältnis haben etc.
Maar hoewel er nu in ‘het oudste beroep ter wereld’ veel vrijwilligerswerk wordt gedaan, is het nog steeds een booming business al zie je op de werkplek wel veel gastarbeidsters uit de lage lonen landen
De preoccupatie met seks zonder de bedoeling nageslacht te verwekken is typisch een cultuur verschijnsel.
Wij hadden ooit eens een jonge hond, een teefje. Op een gegeven moment werd zij voor de eerste keer loops. Wie schetst mijn grenzeloze verbazing toen ik het tuinhek opende en voor het hek acht zwerfhonden aantrof, allemaal reuen die elkaar verdrongen om als eerste door ons hek naar binnen te glippen en ons teefje te bevruchten. Na vijf dagen was ons hondje niet meer loops en waren de wachtende reuen verdwenen.
Ik heb nog wel een experiment uitgevoerd. Te midden van de wachtende reuen heb ik een paar grote stukken worst gegooid.
Onmiddellijk ontstond een groot gevecht en ons teefje was geheel vergeten. Als reu ken je je plichten, maar je hebt wel prioriteiten, worst is belangrijker dan seks.
Het cultuurverschijnsel, de seks als amusement, is al heel oud. Ik herinner mij de plaatjes van Kretenzer vrouwen (van Kreta) die 2000 jaar geleden al jurken droegen met een ingebouwde opduw BH waar de borsten op te kijk lagen.
Ook de verhalen over de Moulin Rouge in het Parijs van honderd jaar geleden, de tijd van de schilder Toulouse Lautrec, spreken mij aan. De meisjes van de revue droegen culottes, versierde onderbroeken met pijpen tot op de knie. Die broeken werden zichtbaar als de beentjes omhoog gingen tijdens de show, heel spannend vonden mannen dat toen. Maar als laat op de avond de deuren sloten en slechts wat vermogende heren achterbleven gingen de culottes uit en kon je tijdens het zwaaien van de beentjes alles zien wat de dames te bieden hadden.
Ik was zelf ooit eens met wat gasten bij een naaktrevue op de Reeperbahn in Hamburg. Er waren ook vrouwen bij het publiek en de conferencière richtte zich speciaal tot hen. Meine Damen, zei ze, seien Sie bloss nicht ängstlich. Wir machen nur hungrig, gegessen wird zu Hause.
Ik houd het maar bij de trouw en de romantiek. Als mevrouw Tegendraedt, die een niet onverdienstelijk pianiste is achter onze vleugel gaat zitten en de Liebestraum van Liszt voor me speelt, raak ik helemaal opgewonden, ook omdat ik weet wat er volgt.
Johannes Tegendraedt